Джерело розумного, доброго, вічного

Меню сайта
Категории раздела
Мои статьи [7]
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » Мои статьи

Урок з природознавства у 1 класі

Тема. Звірі. Бурий ведмідь – найбільший звір України

Мета. Формувати в учнів поняття «звірі»; вчити розпізнавати і описувати звірів, виявляти їх характерні ознаки; розвивати прагнення більше дізнаватися про тварин.

Виховувати дбайливе ставлення до звірів.

Обладнання. Малюнки різних груп тварин, комплект таблиць «Тварини», додатковий матеріал про життя окремих тварин, загадки, матеріали для дидактичних ігор

                                            Хід уроку

I.Організаційний момент

1. Створення ситуації успіху

Стали всі рівненько

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали

ІІ.Фенологічні спостереження

 1. Бесіда -    Яка зараз пора року?

  -    Який місяць?

  -    Яке число?

  -    Тепло чи холодно надворі?

  -     Що цікавого в природі ви помітили по дорозі до школи?

2. Виступ синоптика

Сьогодні вівторок, 14 лютого. Лютий – останній місяць зими, тож сподіваємось, що незабаром холоди відступлять. Морозний день - прикмета того, що весна буде холодною і пізньою. Зоряне і ясне небо - весна буде пізньою. Пішов сніг - навесні часто йтимуть дощі

Безвітряний і теплий день 14 лютого - весна теж буде теплою і ранньою

Якщо небеса закриті туманними хмарами до вечора - в найближчі дні буде хороша погода.

IIІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Фронтальна бесіда.

  - Яких тварин називають птахами?

  - Яка найголовніша ознака птахів? Наведіть приклади птахів

  - Як зимують птахи?

  - Які птахи відлітають у теплі краї і чому? Наведіть приклади

  - Які пташки злітаються до ваших годівничок?

  - Чому треба дбайливо ставитися до пташок?

IV. Актуалізація опорних  знань, умінь і навичок

  1. Бесіда
  • Пригадайте, яких тварин ви знаєте?
  • На які групи їх поділяють?
  • Яких тварин називають дикими? Чому?
  • Яких тварин називають свійськими? Чому?
  • Чому тварини належать до живої природи?
  1. Відгадування загадок, розподілення тварин по групах.

Я ловлю комах, жучків,

Їм біленьких черв’ячків.

В теплий край я не літаю,

Під стріхою хату маю.

Цвірінь – сів я на хлівець,

Звуть мене …(горобець).  (Це птахи)

У маленької тваринки

Сто сріблястих монет

На спинці. ( Риба)   (Риби)

Довкола в’ється,

А в руки не дається. ( Муха)   (Це комахи)

Повзун повзе,

Сімсот голок везе. ( Їжак)  (Це тварини)

Плавала, купалася,

Сухенькою зосталася. (Качка)  (Свійські птахи)

V. Формування нових умінь і навичок.

  1. Оголошення теми і мети уроку
  2. Робота з таблицею

- Розгляньте малюнки тварин

 - Порівняйте їх за розмірами, зовнішньою будовою і покривом тіла.

 - Чим вони подібні? (Всі вони живі , рухаються , розмножуються ,

живляться )

- Чим різняться? ( Розмірами , зовнішнім виглядом , забарвленням .)

 2.  Розповідь учителя про звірів.

Тіло звірів вкрито шерстю, своїх малят вигодовують молоком.

Шерсть і вигодовування малят молоком – це істотні ознаки звірів. За цими ознаками вони відрізняються від інших тварин.

Звірі живляться рослинами або тваринами. Більшість з них ходить на 4 лапах. Є такі, що можуть стрибати на двох – кенгуру. Звірі можуть жити у лісі, полі, на луці, біля водойм, у воді.

3.Читання вірша О.Орача « Хто де живе ? ».

Білка селиться в дуплі ,

Їжачисько – у кублі ,

Вепр – хащах верболозів ,

Вовк -у лігві ,

Лис – у норах …

Тигр – у джунглях ,

Барс – у горах ,

Красень – олень у лісах …

А верблюд - в пустелі ,

А могутній птах орел –

У гнізді на скелі.

  1. Продовження розповіді вчителя

Усі звірі вигодовують своє потомство молоком. Але не всі народжують дитинчат. Наприклад, качкодзьоб відкладає яйця. Кенгуру доношує дитинчат в особливій складці на животі — сумці. Не в усіх звірів тіло вкрите густо довгою шерстю. Наприклад, у китів і дельфінів її немає.

Серед дорослих звірів є рослиноїдні, комахоїдні, хижі та всеїдні тварини.

 

—    Назвіть рослиноїдних звірів. (Олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жирафа)

—    Назвіть комахоїдних звірів. (Їжак)

—    Назвіть хижих звірів. (Ліса, вовк, тхір, гепард, тигр, лев, рись)

—    Назвіть всеїдних звірів. (Білка, ведмідь, кабан)

 

  1. Дидактична гра « Впізнай за описом .»      
  • Що це за тварина?

Влітку їсть траву, а взимку, коли сніг глибокий, їсть гілки кущів, кору дерев. Дуже швидко бігає і стрибає. У нього дуже багато ворогів. Це і лисиці, і вовки, і собаки, і хитрі птахи, і мисливці. Один його порятунок – швидкі ноги. (Заєць).

         Цікаво знати, що зайчисі матері із зайченятами клопоту небагато. Народжуються зайченята десь під кущем. Проворні такі, пухнасті, із розплющеними очима. Нагодує їх зайчиха своїм молоком та й побіжить геть.

         Буває, що й зовсім не повертається до своїх зайченят. Але це не біда – малюки без неї не пропадуть. У зайців так ведеться: хоч яка зайчиха повз зайченят побіжить, свої – чи чужі – однаково молоком нагодує. А пройде 5-6 днів, зайченята травичку їсти почнуть, тут їм зайчиха не потрібна.

  • А це що за тварина?

Замість шерсті його тіло вкрито голками, яких шість – вісім тисяч. Нічна тварина. Полює на змій, мишей, жаб за допомогою нюху. Наколює на голки лісові яблука для того, щоб кислий сік, який стікає по голках на шкіру, виганяв бліх. Ці комахи-паразити дуже дошкуляють їм, а лапою дістатися до них вони не можуть. (Їжачок).

         Цікаво знати, що їжачиха – дуже дбайлива мати. Для своїх діточок вона вимощує гніздо із трави, сирого листя. Годує малят молоком. Новонароджені їжачата сліпі, білі і зовсім не колючі. Коли вони підростуть, їжачиха разом з ними вирушає на полювання: ловить жуків, черв’яків, жаб.

  • Наступна тваринка дуже відома в нашому селі.

При перестрибуванні з гілки на гілку вони долають відстань до 15 метрів, хвіст про цьому служить їм за парашут. Харчуються горіхами. Насінням шишок, жолудями, грибами .бруньками з дерев. Одна вона може запасти до 2 тисяч грибів, переважно маслят. (Білка)

         Цікаво, що білка відчуває зміну погоди. Вона дуже боїться злив і завірюх. У дощову осінь білка сидить у гнізді, поїдаючи свої запаси, і може загинути від нестачі корму. Білки легко приручаються й охоче беруть корм з рук людей

  1. Розповідь учителя про життя деяких звірів, що живуть на Україні

1)Лисиця.

Улітку і взимку лисиця виходить в поле «мишкувати», тобто мишей ловити. Голову то на один бік схилить, то на інший — прислухається, чи не пискне де миша під снігом або землею, чи не зашарудить. Потім стрибне вгору і приземляється на всі чотири лапи, докупи складені. Швидко-швидко копає — лише пил летить!       

Миші й полівки — головна їжа у лисиці. Але трапляється, що і зайця зуміє вона впіймати. Або навіть гусака, або глухаря. Курей краде — це усі знають.

Найближчі родичі лисиць — вовки, шакали і собаки. Але від них лисиці відрізняються тим, що вони зграями не живуть і не полюють.

2) Лось.

Лось — дуже велика тварина. Самця легко впізнати за величезними гіллястими рогами, що відсутні у самиць. Лосі люблять поласувати молодими гілками верб, соковитих осик і беріз. Вони їдять траву, папороть та інші рослини, а також їдять гриби. Лосі багато часу перебувають біля водойм. Вони відмінні плавці. Мало не у тижневому віці мати привчає лосеня плавати.

3) Ведмідь бурий. Занесений до Червоної книги України

Ведмідь живиться медом і малиною. Ця тварина їсть також бульби рослин, мурашок, черв’яків, личинок, мишей, риб.

 Не перевищує 300 особин. Найбільше ведмедя в Закарпатській та Івано-Франківській обл. (до 200 особин), менше у Львівській (до 50 особин) найнижча чисельність ведмедя в Чернівецькій обл. — близько 20 особин. Причини змiни чисельностi: інтенсивна експлуатація та омолодження лісів і велике навантаження на них; високий рівень чинника непокою, браконьєрський відстріл тварин.

Всеїдна тварина, причому рослинні корми можуть складати основну частину їжі.Народження ведмежат відбувається раз на два роки в кінці грудня — на початку січня. У виводку зазвичай двоє ведмежат, що тримаються з матір’ю до 2 років.

Добре розмножується в умовах неволі (зоопарки Києва, Харкова, Одеси).

VI. Фізкультхвилинка

Ось ведмедиця іде,

ведмажат купать веде.

«Раз, два» - нахилились

із струмочка гарно вмились.

«Три, чотири» - походили,

лапки у воді помили,

похитали головою,

ще й притупнули ногою.

На «п’ять» - усі дружно встали

і назад помандрували

(Н. Шост)

VIІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Робота за підручником
  2. Загадка
  • Як називається тваринка, яка спить усю зиму головою вниз? (Кажан)
  1. Цікаво знати.

Кажани – звірі, які вміють літати. Передні лапки кажана перетворилися у крила. Восени частина кажанів відлітає у теплі краї, інші зимують у печерах і будівлях. Там кажани сплять, повиснувши вниз головою і склавши крила.

Кажани – корисні тварини. Вони поїдають багато шкідливих комах. Їх треба охороняти.

  1. Робота в зошиті з друкованою основою
  2. - Упізнайте морську тварину за описом.

Ця морська тварина з роду китів. Як і кит, вона дихає легенями, а не зябрами. На голові у неї є отвір, через який вона вдихає повітря. Живиться ця тварина рибою та іншими дрібними морськими мешканцями. Народжує дитинчат і вигодовує їх молоком. живе в зграї. Спілкується з іншими особами, постукуючи зубами і посвистуючи. Легко звикає до людини і може їй завжди допомогти. (Дельфін)

Чи знаєте ви, що до звірів відносяться також кити , дельфіни, хоча вони й плавають, але теж вигодовують своїх дитинчат молоком, кажани, які хоч і літають, але це не птахи, а звірі.

  1. Розповідь про лісника
  • А як ви думаєте, як звірам живеться взимку?
  • А хто ж їм допомагає?

Так, є така чудова професія – лісничий, який взимку підгодовує звірів, щоб вони не загинули від голоду. Як же він знаходить місце, куди треба покласти корм? Він орієнтується по слідах звірів.

  1. - Давайте виведемо правило екологічної поведінки людини.

Слід усім запам’ятати:

Тварин треба… (захищати),

Їх оселі не… (руйнувати),

Краще взимку… (підгодувати).

 VIII. Підсумок уроку .

1. Гра «Закінчи речення»

Головна ознака звірів є те ,що вони вигодовують малят…молоком.

Звірі піклуються про своїх…. малят.

Багато звірів живе у …..лісі .

Звірі належать до…живої природи.

Уявіть собі , що в природі раптом зникли всі звірі. До чого це призведе?

Тварини дають людям …( молоко …)

 Тварини дають ( шкіру , шерсть , шовк …)

Тварини допомагають людині …у роботі

Спілкування з тваринами робить людей ….добрішими .

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Що найбільше сподобалось на уроці?

 

 

  Додатковий матеріал

Навіщо нам потрібні дикі тварини? Ми можемо прожити без них. Адже від диких тварин одна шкода та страх. Правильна ця думка чи ні? Свою думку доведіть.

Повідомлення науковців про користь деяких тварин.

Це неправда, що дикі тварини не потрібні. Вони приносять багато користі. Ось, наприклад, Вовк - не такий вже хижак, яким його прийнято вважати. У всякому разі, він цілком може обходитися жабами, комахами, навіть ягодами і дарами полів і городів, а якщо взагалі немає що їсти - переходить на деревні бруньки, мохи та лишайники. А ще він нападає лише на хворих або слабких тварин і тому його навіть називають санітаром лісу.

Категория: Мои статьи | Добавил: lyubal (24.02.2017)
Просмотров: 272 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • База знаний uCoz

  • Copyright MyCorp © 2024
    uCoz