Тема. Закріплення знань про звукове значення букви «ш».
Робота над текстом «Поспішай, синичко!».
Мета. Продовжити роботу на засвоєнням букви «ша», звука [ш], формувати навички свідомого й виразного читання. Розвивати пам’ять, мислення, зв’язне мовлення, увагу, спостережливість. Виховувати у дітей дбайливе ставлення до пташок.
Обладнання: таблиці, картки, ілюстрації, мікрофон.
ХІД УРОКУ
I. Організація учнів до роботи
- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ. Тож усміхніться собі, усміхніться мені, усміхніться один одному.
- У наш клас завітали гості щирі. В народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Тож давайте привітаємо їх.
Добрий день!
У добрий час.
Радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
Вправа «М І К Р О Ф О Н»
- Подумайте і скажіть, яким на вашу думку буде наш урок читання?
- А якими ви маєте бути на уроці?
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас дійсно незвичайний. Адже на ньому ми будемо читати, розповідати, працювати в парах, інсценізувати і грати в мовні ігри.
- Чи цікавий буде урок? Отже, все залежить від вашої активності, уважності, творчості.
II. Актуалізація вивченого матеріалу
- Гра «Голосування руками»
- Я зачитую твердження, а ви уважно слухаєте. Якщо вони вірні, ми плещемо в долоні, якщо –ні-мовчимо
1.1. В українській мові є 6 голосних звуків.(так) Назвіть їх. ( а, о, у, е, и, і )
1.2. Приголосні звуки бувають лише тверді. ( ні ) А які ще? ( м’які )
1.3. Перед звуком [і] приголосний завжди м’який. ( так )
1.4. Буква «ь» позначає приголосний звук. ( ні ) А що ви знаєте про «ь»?
( звука не позначає )
1.5. Буква «я» на початку складу позначає два звука. (так) Які два звука ( й а )
1.6. Звук [й] завжди твердий. (ні ) А який? (м’який )
1.7. Буква «ш» позначає приголосний глухий звук. (так)
- Ось і сьогодні ми продовжимо вивчати букву Ш, звук [ш]
- Доберіть слова із звуком «ш». Складіть із ними речення
2. Звукова зарядка
- Перш за все повторимо скоромовку зі звуком [ш], вивчені на попередньому уроці.
ТИШКОМ-НИШКОМ ВИЙШЛА МИШКА ІЗ НОРИ.
- Позмагаємось між рядами.
- На дошці запишемо звукову модель слова МИШКА
3.Утворення і читання слів ( таблиця на дошці )
Шко… пош… ма…на ла ли ши та шу
- Які склади зайві?
4. Читання домашнього завдання. Текст «Хороша гра»
- Про що цей текст?
- Як називалися команди?
- З яким рахунком закінчився матч?
- Чому текст називається «Хороша гра»?
ФІЗКУЛЬТПАУЗА
Морозець щипав за щічки
Змерзли в нас і ручки, й ніжки
Руки вгору підняли
Трішки ними потрясли
Раз – притупнули ногою
Два – притупнули другою
Вмить присіли, піднялись,
Працювати знов взялись.
5. Дидактична гра «Яке слово заблукало?»
Шпак, шапка, шишкар. – Чому?
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО
1.Вступна бесіда
- У нас дуже гарна природа і влітку, і взимку. І ми не уявляємо нашу природу без птахів. Вони в лісі, в полі, в парку, саду, на нашому подвір’ї – скрізь привертають нашу увагу. Не можемо уявити лісу без чарівного співу птахів. А як ми радіємо взимку, коли до годівнички, що у нас за вікном, прилітають пташки.
2. Загадки - Ось і до нашої годівнички прилетіли пташки. Відгадайте які?
Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька ця пташина? (Синичка)
Спритний хлопчина
В коричневій кожушині,
По дворах стрибає.
Крихти збирає . (Горобчик)
Груди в нього, мов калина,
Любить їсти горобину. (Снігур)
Чорний жилет,
червоний берет,
ніс - як сокира.
Що це за сила? (Дятел)
- Птахи – невичерпне джерело радості, цікавості, захоплень.
- Які пташки прилітають взимку до годівниці? ( Синички, снігурі, дятли, горобці, голуби ) (Використовую предметні малюнки птахів, ілюстрації годівничок)
- Як називаються пташки, які зимують у нас? (Зимуючі)
- Як живеться зимуючим пташкам? (Важко. Холодно і голодно їм взимку).
- Як ви дбаєте про зимуючих пташок? (Виготовили годівниці, насипаємо для них їжу).
- Одного разу чарівна сніжинка підслухала розмову двох синичок.
Послухайте і скажіть, що в цьому тексті справжнє, а що казкове?
3.Читання тексту «Поспішай, синичко!» вчителем
- Що в цьому тексті справжнє, а що казкове? (Відповіді учнів)
4.Словникова робота
Шипшина - кущ з червоними смачними ягодами. Горобина - кущ з червоними ягодами, які ростуть гронами. (Демонструю таблиці із зображенням гілочок калини і горобини)
(На дошці записані багатоскладові слова. Читаємо хором)
5. Читання «ланцюжком».
6.Робота над змістом. Вибіркове читання.
- Де зустрілися дві синички?
- Що порадила перша синичка другій?
- Хто виготував годівнички птахам?
- Що поклали діти в годівнички?
7.Самостійне читання тексту ( напівголосне)
- Чи уважно ви читали текст? Гра «Читання з Незнайкою»
Поспішай, сойко! - Ні! Синичко!
Зустрілися в лісі дві сойки. – Ні! Синички!
Чи ти обідала? - спитала перша. – Ні! Снідала!
Ні. Ось може якусь комашку у корі знайду. – Так!
Біжи швидше до школи. – Ні! Лети!
Там в саду аж п’ять годівничок! - Ні! Шість!
8.Робота в парах. Інсценування розмови синичок.
9. Розгляд ілюстрації.
-Розгляньте ілюстрацію в Букварі. Яка пора року зображена?
-Чому ви так думаєте?
-Які птахи, крім синичок прилетіли до годівнички?
- Розкажіть, як ви допомагаєте птахам?
10.Підсумок
- Діти чи треба допомагати зимою пташкам? Як ми можемо допомогти пташкам взимку? Гарно ми попрацювали, пора працювати далі.
11. Хвилинка – цікавинка.
1. Синиці дуже ненажерливі. Вони за добу поїдають стільки їжі, скільки важать самі. А найкраща їх їжа – це комашки, які взимку далеко сссховались під корою.
2. У синиць різних видів є багато спільного. В основному вони ведуть осілий спосіб життя. Зазвичай синиці влаштовують гнізда в дуплах дятлів, щілинах стовбурів, під корою дерев, що відстала. Синиці, які живуть в парках і садах міст і селищ, займають штучні гніздів’я – синичники.
3.Своїм сильним дзьобом синиці проникають у тріщини кори дерев і витягують звідти комах, більшість з яких є шкідливими. Також вони їдять насіння шишок, плоди шипшини і горобини. А найбільше вони полюбляють сало.
12. Робота з прислів’ям «Де багато пташок, там нема комашок»
- А чому це так?
(Одна синичка за добу з’їдає утричі більше комах, ніж важить сама.)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
- Який звук ми повторювали?
- Як полегшити життя пташкам взимку?
- Яку їжу ви принесете для пташок?
|